اپل راه USB را برای سرقت اطلاعات دشوار می‌کند

اپل با معرفی ویژگی جدیدی که از ارتباط تجهیزات USB با دستگاههایی که طی یک ساعت Unlock نشده‌‌ باشند، ممانعت می‌کند، دستیابی به محتوای دستگاههای iOS را محدود می‌کند.

در هفته اول جولای 2018، اپل ورژن جدید iOS را با ویژگی جدیدی منتشر کرد که شرایط را برای هر کسی که بخواهد (اعم از سارقان سایبری و یا حتی بازرسان مراجع قانونی) محتوای دستگاه را دانلود کند، سخت کرده است.

این ویژگی که تا قبل از این تاریخ در ورژن بتای iOS در چندین ماه گذشته موجود بوده است، USB Restricted Mode نامیده می‌شود که اپل آن را در ورژن  iOS 11.4.1 قرار داده است. این مد جدید کارکرد بسیار ساده‌ای دارد که عبارت است از ممانعت از برقراری ارتباط تجهیزات USB با دستگاه iOS ای که حداقل یکساعت Unlock نشده باشد. ممکن است این ویژگی برای استفاده روزمره از دستگاه آزاردهنده به نظر برسد ولی در واقع نقش مهمی در امنیت آن ایفا می‌کند.  

سارقان به محض اینکه به یک آیفون و یا آیپد دسترسی پیدا می‌کنند تلاش می‌کنند تا اطلاعات موجود روی دستگاه را با روشهای متعددی که برای انجام این کار دارند، استخراج کنند. یکی از این روشها اتصال دستگاه به کامپیوتر است. این اتصال از طریق پورت USB مربوط به شارژ کردن دستگاه برقرار می‌شود که اپل با تغییر جدیدی که ایجاد کرده است مانع دستیابی سارقان به محتوای دستگاه می‌شود.

 ویژگی Restricted Mode بصورت پیش فرض در ورژن‌ جدید iOS فعال است. در واقع اگر از ورژن iOS 11.4.1 استفاده کنید و بخواهید از تجهیزات USB برای اتصال آیفون و یا آیپد خود به مک و یا کامپیوتر معمولی استفاده کنید، احتمالا نیاز دارید که دستگاه خود را Unlock کنید تا اتصال USB شناسایی و بکار گرفته شود. پس از این مرحله، حتی در شرایطی که دستگاه شما مجددا قفل شود، اتصال USB قابل تشخیص خواهد بود.

بنابراین اگر از ابتدا قفل دستگاه خود را باز نکنید و یا در یک ساعت گذشته آن را unlock نکرده باشید، دستگاه شما اتصال USB به کامپیوتر را تشخیص نمی‌دهد و حتی در مواردی شارژ هم نخواهد شد. همچنین ممکن است شما هشداری را روی دستگاه‌تان مشاهده کنید که از شما درخواست می‌کند برای استفاده از USB، قفل دستگاه را باز کنید.

ویژگی Restricted Mode در استفاده روزمره بسیاری از کاربران از دستگاههای iOS تغییری ایجاد نخواهد کرد چرا که اولا تجهیزات USB نسبت به هدفونها بسیار کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرند و ثانیا بطور معمول افراد در هر ساعت چندین بار دستگاه خود را Unlock می‌کنند. بنابراین این ویژگی جدید مشکلی در استفاده از دستگاه برای اکثر کاربران ایحاد نخواهد کرد، اما برای کاربرانی که در معرض خطر هستند، لایه محافظتی قابل توجهی را فراهم می‌کند.

روی دیگر سکه مربوط به تاثیر این ویژگی بر تحقیقات مراجع قانونی است. معمولا مراجع قانونی ابزارهای خاصی را برای دستیابی به اطلاعات آیفونها استفاده می‌کنند که اتصال آیفون با آنها از طریق پورت USB برقرار می‌شود. در واقع می‌توان گفت با ورژن جدید iOS، نمایندگان مراجع قانونی برای استخراج محتوای آیفونها نهایتا یک ساعت بعد از تصاحب آنها فرصت خواهند داشت البته به شرطی که ویژگی Restricted Mode فعال باشد.

هرچند ویژگی Restricted Mode بصورت پیش فرض در ورژن جدید iOS فعال است، کاربران می‌توانند در صورت تمایل این ویژگی را در قسمت تنظیمات گوشی خود غیرفعال کنند.

منبع : مرکز خدمات بیت دیفندر ایران
Bitdefender یکی از معتبرترین شرکتهای ارائه دهنده آنتی ویروس و راهکارهای امنیت سایبری در جهان است که با در اختیار داشتن زیرساخت های امنیتی گسترده، راهکارهای هدفمند و همچنین مجموعه جوایز ارزشمند توانسته است اعتماد نیم میلیارد کاربر را بدست آورد. همچنین لازم به ذکر است که راهکارهای امنیت سایبری بیت دیفندر در بیش از ۱۵۰ کشور جهان به فروش می رسد.