راهنمای خرید یک آنتی ویروس خوب برای ویندوز

اهمیت آنتی ویروس برای کسانی که از دستگاه های الکترونیکی همچون کامپیوتر، لپ تاپ، تبلت و موبایل استفاده می کنند پوشیده نیست. همه ما می دانیم که حضور ویروس ها در کامپیوتر و یا لپ تاپ موجب پاک شدن و یا تخریب اطلاعات و در برخی مواقع به سرقت رفتن اطلاعات می شود، از این رو لازم است برای سیستم های کامپیوتری خود از بهترین آنتی ویروس ها استفاده کنید تا امنیت اطلاعات خود را تضمین کنید. نصب آنتی ویروس بر روی سیستم های کامپیوتری موجب پاک کردن و یا قرنطینه کردن ویروس ها و بدافزارها خواهد شد.

 
انواع مختلف آنتی ویروس ها

آنتی ویروس های مختلف طراحی شده، علاوه بر بستر سخت افزاری از لحاظ عملکرد نیز با هم متفاوتند. از این رو لازم است قبل از خرید آنتی ویروس برای ویندوز، ابتدا تمامی مشخصات و ویژگی های آنتی ویروس را مطالعه کنید تا بتوانید با توجه به نیاز خود، بهترین آنتی ویروس را برای نصب بر روی سیستم کامپیوتری خود انتخاب کنید. انواع آنتی ویروس ها با کاربردهای متفاوت توسط کمپانی های مختلف تولید کننده، طراحی شده اند تا بتوانند نیازهای مختلف افراد را پوشش دهند. 
درست است که تمامی آنتی ویروس های موجود، در هسته مرکزی خود یک کار را انجام می دهند، اما امکانات جانبی آن ها، باعث ایجاد رقابت بین آن ها شده است. آنتی ویروس های مختلف معمولا از لحاظ میزان محافظت در مقابل بد افزارها، عدم نمایش هشدارهای غلط به کاربر، میزان تاثیر بر کارایی و سرعت سیستم، توانایی حذف بدافزارها، حفاظت در برابر ویروس های ناشناخته و حفاظت در برابر حمله‌های فیشینگ با هم تفاوت دارند. 
آنتی ویروس ها از لحاظ عملکرد به دو دسته تقسیم می شوند. برخی از آنتی ویروس ها در همان لحظه اولیه مانع دانلود و یا ورود فایل های مخرب به کامپیوتر می شوند. اما برخی دیگر از آنتی ویروس ها به عنوان ترمیمی شناخته شده اند و در زمان های مشخصی سیستم را اسکن کرده و وارد عمل می شود. 
آنتی ویروس ها از لحاظ کاربری به 4 دسته اصلی تقسیم می شوند. دو دسته اول و دوم آنتی ویروس های خانگی و عادی و آنتی ویروس شرکتی حرفه ای هستند که عموم شرکت های ارائه دهنده، این دو گروه از آنتی ویروس ها را تولید می کنند. آنتی ویروس های تحت شبکه سازمانی و آنتی ویروس تحت شبکه برای شبکه های بسیار بزرگ و با ویژگی های امنیتی خاص از دیگر آنتی ویروس های تولید شده توسط شرکت های ارائه دهنده می باشند.

  
یک آنتی ویروس قدرتمند و ایده آل برای ویندوز چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

در این جا می خواهیم به برخی از ویژگی ها و امکاناتی اشاره کنیم که یک آنتی ویروس ایده آل باید داشته باشد: 
•    بهره مندی از یک اسکنر قدرتمند برای شناسایی از آن دسته از ویژگی هایی است که یک آنتی ویروس ایده آل باید داشته باشد. وجود اسکنر و یا یک موتور جستجوگر قوی، بی شک یکی از عواملی است که یک آنتی ویروس را به یک ویروس کش قدرتمند تبدیل می کند. 
•    دارا بودن یک بانک اطلاعاتی کامل و جامع که دائما در حال بروزرسانی باشد، از دیگر ویژگی هایی است که لازم است هر آنتی ویروس ایده آلی داشته باشد. استفاده از بانک اطلاعاتی کامل با خرید لایسنس آنتی ویروس ها در دسترس شما قرار می گیرد. 
•    آنتی ویروس لازم است همه فن حریف باشد. کمپانی های تولید کننده انواع آنتی ویروس ها، سعی کرده اند به آنتی ویروس های طراحی شده امکانات و قابلیت های متفاوت زیادی را اضافه کنند تا امنیت سیستم کامپیوتری شما را تضمین کنند. آنتی ویروس هایی که علاوه بر حذف ویروس ها دارای آنتی تروجان، آنتی فیشینگ و آنتی اسپم باشند را همه فن حریف گویند.
•    بی شک یکی از مهمترین ویژگی های یک آنتی ویروس ایده آل برای ویندوز می توان به سرعت بالا همراه با کمترین استفاده از منابع سیستم اشاره کرد. لازم است آنتی ویروس از سرعت اسکن بالایی برخورد دار باشد و همچنین حجم بالایی از منابع سیستم را درگیر نکند. در غیر این صورت شما نمی توانید همزمان با اسکن آنتی ویروس، برنامه دیگری را باز کنید.
•    از جمله مهمترین ویژگی های آنتی ویروس ها برای ویندوز می توان به توانایی بالای آن ها در حذف ویروس ها و بدافزار ها اشاره کرد. شناسایی، حذف و یا قرنطینه کردن ویروس ها از جمله وظایف اصلی آنتی ویروس ها است. ویروس هایی که وارد سیستم کامپیوتری شده اند به راحتی به سایر دستگاه ها منتقل می شوند، از این رو لازم است حتما آنتی ویروس های قوی با توانایی بالا در حذف ویروس ها را انتخاب کنید. 
•    قابلیت بروزرسانی آنتی ویروس به صورت آفلاین از جمله مهمترین ویژگی هایی است که اغلب از نظر کاربران دور می ماند. در روش آپدیت آفلاین، کاربران می توانند به صورت دستی فایل های بروزرسانی را دانلود و نصب کنند تا نرم افزار آپدیت شود. 

 
انتخاب آنتی ویروس با توجه به ویژگی های سیستم

گاهی اتفاق افتاده که بعد از خرید و نصب آنتی ویروس بر روی سیستم متوجه شده اید که آنتی ویروس با سیستم شما سازگاری ندارد و یا اینکه سخت افزار سیستم شما آنتی ویروس را پشتیبانی نمی کند. از این رو لازم است قبل از خرید آنتی ویروس مشخصات نرم افزاری و سخت افزاری سیستم خود را بررسی کنید تا بتوانید مناسب ترین آنتی ویروس را انتخاب کنید. برخی از مدل آنتی ویروس ها با سیستم عامل ویندوز سازگاری دارند، از این رو لازم است این نوع آنتی ویروس ها را بر روی سیستم کامپیوتری خود نصب کنید.

 

چگونه آنتی ویروس مناسب را انتخاب کنیم؟

تا اینجای متن با انواع آنتی ویروس ها، ویژگی ها و امکانات بهترین آنتی ویروس ها و ... آشنا شدید. حال سوال این است که چگونه آنتی ویروس مناسب را انتخاب کنیم؟ اولین گزینه برای خرید آنتی ویروس، آشنایی با آنتی ویروس ها و مطالعه اطلاعات و ویژگی های آن ها و البته مقایسه مدل های مختلف با هم است. شما می توانید در اینترنت سرچ کنید و مدل های مختلف را به سادگی با هم مقایسه کنید. 
بررسی کنید که آنتی ویروس مورد نظر چه امکاناتی به شما می دهد. لازم است آنتی ویروس انتخابی شما دارای قابلیت هایی همچون بروزرسانی خودکار، محافظت آنی و ... باشد. در کنار قیمت نرم افزارهای آنتی ویروس، از جمله نکاتی که قبل از خرید آنتی ویروس باید مورد توجه قرار دهید می توان به رابط کاربری مناسب، سهولت استفاده، نصب بدون دردسر و… اشاره کرد. سعی کنید آنتی ویروسی را خریداری کنید که دارای خدمات پشتیبانی باشد. 
قبل از خرید آنتی ویروس می توانید نسخه های رایگان آن را مورد استفاده قرار دهید. شرکت های سازنده معمولا نسخه تستی آنتی ویروس را به صورت رایگان در دسترس افراد قرار می دهند. با نصب این نسخه شما می توانید با امکانات و ویژگی های آنتی ویروس آشنا شوید. 

 
استفاده صحیح از آنتی ویروس

زمانی می توانید مطمئن شوید که آنتی ویروس در بهترین حالت به حذف و قرنطینه ویروس ها مشغول است که آخرین بروزرسانی ها انجام شده باشد. برای اینکه مطمئن شوید که آنتی ویروس شما کار را به بهترین نحو ممکن انجام می دهد، بروزرسانی خودکار در نرم افزار امنیتی را فعال کنید. همچنین لازم است که اخطارهای برنامه را نادیده نگیرید. حتما به یاد داشته باشید که آنتی ویروس بر روی سیستم شما فعال باشد. برای زمانی که تصمیم به نصب یک آنتی ویروس جدید گرفته اید، لازم است حتما آنتی ویروس قبلی را به طور کامل حذف کنید.

 

بهترین آنتی ویروس های دنیا برای ویندوز

تا اینجای متن با نکاتی که در خرید آنتی ویروس خوب برای ویندوز می تواند مهم باشد آشنا شدید. حال در اینجا می خواهیم شما را با بهترین آنتی ویروس های تولید شده در دنیا آشنا کنیم.
•    بیت دیفندر (Bitdefender): یکی از بهترین آنتی ویروس های شناخته شده در دنیا، بیت دیفندر است. کارکرد عالی و عدم کند شدن سرعت سیستم از جمله فاکتورهایی است که این آنتی ویروس را در لیست بهترین آنتی ویروس های دنیا قرار داده است. 
•    کسپرسکی (Kaspersky): کسپرسکی از دیگر نرم افزارهای مشهور در دنیا است که حتی افراد تازه کار نیز می توانند به سادگی آن را نصب کنند و از آن بهره ببرند. این آنتی ویروس بسیار دقیق و قابل اتکا است که کار شما را راه خواهد انداخت. 
•    نود 32 (ESET NOD32): نود 32 از جمله نرم افزارهایی است که به عنوان حفاظت بیش از حد شناخته شده است. این نرم افزار فاقد آپشن ها و گزینه های اضافی است، اما کاربران می توانند از حفاظت بیش از حد آن لذت ببرند. 
•    آویرا (Avira): نرم افزار آویرا از دیگر آنتی ویروس های قوی است که بی شک جز یکی از بهترین آنتی ویروس های کامپیوتر است. این آنتی ویروس برای پیدا کردن تهدیدات امنیتی، فشار کمی را به سخت افزار کامپیوتر وارد می کند. 
•    دکتر وب (Dr. Web): دکتر وب از دیگر آنتی ویروس های قوی است که با قیمتی ارزان تر از سایر نرم افزارها ارائه شده است. این نرم افزار قادر به تشخیص انواع بدافزارها است. 
•    نورتون (Norton Security): یکی از قدیمی ترین و بهترین آنتی ویروس ها برای ویندوز، نورتون است. این نرم افزار قادر است امنیت سیستم کامپیوتری شما را به خوبی تضمین کند. 

منبع : مرکز خدمات بیت دیفندر ایران
Bitdefender یکی از معتبرترین شرکتهای ارائه دهنده آنتی ویروس و راهکارهای امنیت سایبری در جهان است که با در اختیار داشتن زیرساخت های امنیتی گسترده، راهکارهای هدفمند و همچنین مجموعه جوایز ارزشمند توانسته است اعتماد نیم میلیارد کاربر را بدست آورد. همچنین لازم به ذکر است که راهکارهای امنیت سایبری بیت دیفندر در بیش از ۱۵۰ کشور جهان به فروش می رسد.