چگونه گوشی گم شده یا به سرقت رفته خود را پیدا کنیم، آن را قفل کنیم و اطلاعاتش را حذف کنیم؟

احتمالا برای خودتان یا اطرافیانتان پیش آمده باشد که تلفن همراه خود را گم کرده باشید. در چنین شرایطی اغلب پیدا کردن آن کاری سخت است. مهم تر از آن، اطلاعات تلفن همراه خود را در خطر می بینید. در ادامه این مقاله به معرفی روش هایی برای پیدا کردن تلفن همراه گم شده یا به سرقت رفته، قفل و از دسترس خارج کردن آن و حذف اطلاعات خصوصی روی آن خواهیم پرداخت.

 
گم شدن تلفن همراه اغلب در چه شرایطی اتفاق می افتد؟

تلفن همراه ممکن است در شرایط مختلفی گم شود. شما ممکن است گوشی تلفن خود را در محل های عمومی جا بگذارید یا گوشی شما بدون اینکه حتی متوجه شوید از کیف یا جیب شما افتاده و در محلی نامعلوم گم بشود. احتمال به سرقت رفتن گوشی شما نیز وجود دارد. این اتفاقات اغلب در محل های شلوغ رخ می دهند و محل های این چنینی شانس گم شدن یا به سرقت رفتن گوشی تلفن شما را بیشتر می کنند.
تخمین زده شده است که سالانه در جهان بالغ بر 70 میلیون دستگاه تلفن همراه گم می شود که تنها 7 درصد آن ها مجددا پیدا می شوند. همچنین 52 درصد گوشی های گم شده یا دزدیده شده در محل های شلوغی مثل ادارات یا محل کار افراد از دسترس آن ها خارج شده اند.

 
برای گوشی تلفن گم شده چه اتفاقی می افتد؟

گوشی های تلفنی که گم می شوند اغلب برای مدتی در محلی که گم شده اند باقی می ماند تا فردی متوجه آن شده و آن را از محل اصلی گم شدنش بردارد. در صورت پیدا شدن گوشی توسط برخی از افراد، این تلفن ها به محل وسایل گم شده بازگردانده می شود. اما چنانچه گوشی تلفن شما دست سارق یا افرادی با انگیزه سرقت تلفن های همراه بیفتد، گوشی تلفن از دسترس شما خارج خواهد شد.

همه گوشی ها داخل خود قطعاتی دارند که از طریق ارسال و دریافت سیگنال گوشی را به شبکه های مختلفی متصل می کند. به این ترتیب با دنبال کردن سیگنال های مربوط به آن تلفن و حضور آن در شبکه های مختلف می توان موقعیت حدودی آن را حدس زد و در نتیجه آن را پیدا کرد. اما کار در واقعیت به این سادگی نیست.
سارقین و افرادی که قصد استفاده از گوشی های به سرقت رفته را دارند به این موضوعات آگاه هستند و سعی می کنند تا جای ممکن تلفن همراه را از دسترس خارج کنند. به این ترتیب با خاموش کردن و انجام دستکاری هایی نرم افزاری و سخت افزاری تلفن را از ردیابی خارج می کنند. اما با این حل راهکار هایی برای پیدا کردن گوشی تلفن به سرقت رفته یا محافظت از اطلاعات موجود بر روی آن ها و حذف آن ها وجود دارد.

 
ساز و کار های امنیتی برای تلفن های گم شده یا به سرقت رفته

روش های مختلفی در نظر گرفته شده اند تا از گوشی های تلفن گم شده یا دزدیده شده و اطلاعات موجود در آن ها محافظت شود. این روش ها هم اساس نرم افزاری و هم اساس سخت افزاری دارند و بر اساس استاندارد های امنیتی روز دنیا هستند. به این ترتیب با گذر زمان این پروتکل ها آپدیت و به روز رسانی می شوند تا از حقوق و اطلاعات کاربران تلفن های همراه محافظت شود.
یکی از رایج ترین موارد این موضوع، تطابق شناسه همراه است. همه قطعات الکترونیکی و مخابراتی دارای شناسه ای هستند که تولید، ساخت، اطلاعات حقوقی و از همه مهم تر مالکیت آن ها را مشخص می کند. نام این شناسه به صورت مختصر IMEI است. هم سیم کارت شما و هم تلفن همراهی که در دست دارید یک شناسه IMEI دارند. تلفن های همراهی که دو یا چند درگاه سیمکارت دارند نیز به تعداد درگاه های سیمکارت خود شناسه IMEI دارند.
تطابق زوج IMEI برای سیمکارت و درگاه آن اهمیت زیادی در حفاظت از گوشی های گم یا دزدیده شده دارد. به این ترتیب در صورت عدم تطابق شناسه IMEI سیم کارت و درگاه آن بر روی گوشی، پیغام خطا ارسال شده و سپس می توان از طریق سامانه همتا این عدم تطابق را به منظور پیدا کردن تلفن همراه به سرقت رفته و محافظت از اطلاعات آن پیگیری کرد.

 

سرویس Find my device

گوشی اندرویدی خود را گم کرده اید؟ نگران نباشید!
سیستم عامل اندروید تحت پشتیبانی گوگل است و سرویس Find my Device گوگل یکی از سرویس های فوق العاده این سیستم عامل است. این سیستم به شما امکان می دهد تا تلفن همراه گم شده خود را پیدا کنید و از اطلاعات خود محافظت کنید. برای این کار نیاز به حساب کاربری جیمیل و همچنین روشن بودن و فعال بودن سرویس Find My Device در گوشی تلفن اندرویدی خود دارید.
فعال سازی سرویس Find My Device در گوشی های هوشمند سامسونگ به راحتی و در چند قدم به شکل زیر قابل انجام است:
•    وارد بخش تنظیمات تلفن همراه خود شوید
•    وارد بخش Biometrics and Security یا امنیت شوید
•    گزینه Find My Device را روشن کنید.
روش فعال سازی سرویس Find My Device در گوشی های هوشمند برند های دیگر نیز به همین راحتی و به صورتی مشابه قابل انجام است. دقت کنید در صورت فعال نبودن سرویس Find My Device نمی توانید از خدمات این سرویس استفاده کنید پس در صورت نیاز حتما آن را فعال کنید.
خدماتی که سرویس Find My Device به کاربران پیشنهاد می دهد، بسیار عالیست. در صورت متصل بودن تلفن همراهتان به اینترنت یا داشتن دسترسی به سرویس GPS می توانید به راحتی موقعیت تلفن خود را پیدا کنید. برای این کار کافیست تا از طریق دستگاه دیگری که به اینترنت متصل است وارد بخشFind My Device  گوگل شوید. برای ورود به این بخش می توانید به سادگی در گوگل how to find lost phone را جستجو کرده و نتیجه اول را باز کنید.
پس از ورود به این بخش، چنانچه حساب جیمیل شما بر روی دستگاه login شده باشد می توانید مدل تلفن همراه خود را ببینید و از این طریق از ذخیره اطلاعات صحیح مطمئن باشید. سپس در صورت متصل بودن گوشی تلفن شما به سرویس اینترنت یا GPS می توانید موقعیت حدودی آن را از طریق نقشه موجود ببینید.
دقت نشان دادن موقعیت گوشی شما بستگی به سیستم GPS تلفن همراه شما و میزان دقتی که به آن اجازه داده اید دارد. شما می توانید دقت گزارش و ذخیره موقعیت یا همان location تلفن اندرویدی خود را بیشتر نیز کنید. هرچند این کار نیازمند مصرف باتری بیشتری است، اما دقت موقعیت سنجی را بیشتر و خطا را کمتر می کند. 

امکانات سیستم Find My Device

شما همچنین می توانید با سرویس Find My Device زنگ تلفن خود را به صدا درآورید. با انجام این کار تلفن شما برای 5 دقیقه به صورت ممتد زنگ خواهد خورد. زنگ تلفن حتی اگر گوشی شما در حالت سایلنت بوده باشد نیز پخش خواهد شد. به این ترتیب شما می توانید به راحتی گوشی تلفن خود را پیدا کنید. 
یکی دیگر از سرویس های امنیتی فوق العاده Find My Device در گوشی های اندرویدی، سیستم Secure Device است. با انجام این کار تلفن همراه شما قفل شده و حساب کاربری گوگل یا همان جیمیل شما logout خواهد شد. به این ترتیب همه حساب های مرتبط با گوگل نیز خارج شده و امکان سواستفاده از اطلاعات حساب های کاربری شما عملا غیرممکن می شود.
بسیاری از حساب های کاربری به کمک سیستم یکپارچه حساب های کاربری گوگل وارد شده اند. از جمله این حساب ها می توان به حساب برنامه های مختلف، گالری تصاویر، کیف پول رمز ارز ها و غیره اشاره کرد. با خارج شدن تلفن همراه شما از حساب کاربری گوگلی که دارید، دسترسی به همه حساب های گوگل شما از روی تلفن همراه مورد نظر تا زمان ورود مجدد مسدود خواهد شد.
مزیتی که سرویس Secure device دارد این است که شما پس از ایمن و قفل کردن دستگاه خود کماکان می توانید دستگاه را ردیابی کرده و از آپشن موقعیت یابی سیستم Find My Device استفاده کنید. همچنین می توانید بر روی صفحه نمایش گوشی تلفن گم شده پیغامی را نمایش دهید. این پیغام می تواند حاوی اطلاعات تماس شما برای یابنده گوشی شما باشد.
امکان دیگری که سیستم Find My Device در اختیار شما قرار می دهد، حذف همه اطلاعات موجود بر روی تلفن همراه شما است. به این ترتیب شما می توانید در تنها یک مرحله همه اطلاعات تلفن همراه یا به صورت کلی دستگاه متصل شده به سرویس Find My Device را حذف کنید. دقت کنید که با انجام این کار دیگر موقعیت یابی و ردیابی گوشی تلفن غیرممکن خواهد شد. این سرویس نیاز به ورود به جیمیل دارد.

 
اپلیکیشن های مناسب برای پیدا کردن گوشی تلفن گم شده

اپلیکیشن ها و برنامه های مختلفی برای پیدا کردن گوشی تلفن همراه گم شده و محافظت از اطلاعات آن توسعه یافته اند. این اپلیکیشن ها مواقع مختلفی به داد کاربران خود رسیده اند و به گفته برخی از آن ها، زندگیشان را نجات داده اند. اساس کار این نرم افزار ها با هم تفاوت دارد. برخی بر اساس ویژگی های سخت افزاری، برخی بر اساس شناسه IMEI و برخی بر اساس سرویس هایی مشابه سرویس Find My Device گوگل به شما در این مسئله کمک می کنند.

 

موبایل سکیوریتی اندروید بیت دیفندر

موبایل سکیوریتی اندروید بیت دیفندر (Bitdefender Mobile Security for Android)، یکی از برترین و محبوب ترین محصولات امنیتی شرکت بیت دیفندر برای گوشی های با سیستم عامل اندروید است که برای چندین سال، به عنوان بهترین محصول امنیتی برای اندروید توسط شرکت AV TEST انتخاب شده است. این اپلیکیشن علاوه بر مقابله با بدافزارها و اپلیکیشن های مخرب و همچنین قابلیت قفل کردن اپلیکیشن های دلخواه با استفاده از حسگر اثر انگشت و یا پین کد، دارای یک ماژول ضد سرقت پیشرفته است که امکان کنترل از راه دور برای مکان‌یابی دستگاه، قفل کردن، پاک کردن و یا ارسال پیغام را برای دستگاه اندروید فراهم می‌کند. همچنین دستگاه تان از چهره فردی که سعی دارد در غیاب شما، وارد دستگاه اندرویدی تان شود عکس گرفته و برای Bitdefender central ارسال می‌کند. بدین ترتیب با نصب این اپلیکیشن، علاوه بر ردیابی گوشی خود، امکان تهیه و شناسایی چهره سارق برای شما نیز وجود دارد.

برای تهیه و خرید لایسنس اوریجینال این اپلیکیشن، روی دکمه زیر کلیک کنید.

 

Where's my Droid

این نرم افزار برای تلفن های هوشمند اندرویدی بهینه شده است. نرم افزار Where's my Droid امکاناتی مشابه سرویس Find My Device را به شما می دهد. شما می تواند به کمک این اپلیکیشن زنگ گوشی خود را به صدا درآورید. همچنین اگر در موقعیتی نبودید که بتوانید صدای تلفن خود بشنوید، می توانید با قابلیت ردیابی و پیدا کردن موقعیت گوگل و البته در صورت دسترسی داشتن تلفن همراه شما به Google maps، موقعیت حدودی فعلی آن را پیدا کند.
شما می توانید گوشی تلفن خود را قفل کرده و پیغام هایی دلخواه را بر روی صفحه نمایش آن نمایش دهید. به این ترتیب یابندگان تلفن همراه شما با خواندن آن پیغام ها می توانند متوجه گم شدن گوشی شما شده و با شما در تماس باشند. همچنین اگر در شرایطی قرار گرفتید که دیگر امیدی به پیدا کردن گوشی گم شده تان نداشتید می توانید با سرویس Wipe تمام اطلاعات آن را پاک کنید.


Lost Android

نرم افزار Lost Android مبتنی بر همان سرویس های Find My Device  گوگل است اما امکانات و قابلیت های متنوع تری را نیز در اختیار کاربر قرار می دهد. این اپلیکیشن تطابق داشتن IMEI سیمکارت وارد شده و درگاه سیمکارت را نیز بررسی می کند که امکان امنیتی فوق العاده ای برای جلوگیری سواستفاده سارقان به شمار می رود.
شما همچنین می توانید با اپلیکیشن Lost Android وضعیت باتری، IMEI سیمکارت وارد شده و سایر جزئیات را در مورد وضعیت فعلی تلفن همراه خود ببینید. به علاوه در صورت وارد شدن سیمکارتی با IMEI متفاوت با IMEI گوشی شما، یا وارد شدن هر سیمکارتی، به شما ایمیلی حاوی اطلاعات لازم ارسال می شود. به این ترتیب می توانید از این موضوع مطلع شده و برای اقدامات بعدی خود برنامه ریزی کنید.


Security and Antivirus | Lookout

نرم افزار ها و اپلیکیشن های مجموعه Lookout یکی از بهترین گزینه ها برای محافظت از تلفن همراه به شمار می روند. Lookout کوشیده است تا با فراهم کردن بهترین سرویس و ساز و کار های امنیت دستگاه های هوشمند اطلاعات ارزشمند شما را از دسترس بدافزار ها، هکر ها و سارقین در امان نگه دارد. اما سرویس های امنیتی Lookout به اینجا محدود نمی شوند.
برنامه Security and Antivirus Lookout به شما امکان ردیابی، قفل کردن و پاکسازی تلفن همراه گم شده را نیز می دهد. این برنامه همه سرویس های زنگ زدن به گوشی تلفن حتی در حالت سایلنت، موقعیت یابی، قفل و حذف اطلاعات شخصی و همچنین مزایایی مثل محافظت از گوشی در برابر اتصال به شبکه های وای فای نا امن را به شما می دهد.
علاوه بر این اشتراک premium نرم افزار Lookout در صورت بروز رفتار های مشکوک در گوشی تلفن همراهتان به شما از طریق راه های ارتباطی دیگر اخطار می دهد. به این ترتیب شما می توانید در صورت دزدیده شدن و سواستفاده احتمالی از تلفن همراهتان از این مسئله با خبر شوید. 
مزیت نرم افزار Lookout این است که این نرم افزار ذاتا یک اپلیکیشن آنتی ویروس است و در نتیجه از مدل های امنیتی چندلایه پیروی می کند. این مدل ها لایه های امنیتی مختلفی را به تلفن همراه شما اضافه می کنند تا در صورت گم شدن یا دزدیده شدن آن بتوانید بهتر و موثر تر از اطلاعات و گوشی تلفن خود محافظت کنید.


همیاب 24

همیاب 24 یکی از سرویس های ایرانی پیدا کردن و محافظت از گوشی های تلفن همراه گم شده است. سرویس همیاب 24 مجوز ها و رگولاتوری های لازم برای محافظت از اطلاعات شما را داشته و مورد تایید سازمان های نظارتی و اجرایی مختلفی از جمله پلیس، قوه قضاییه و اپراتور های مخابراتی است. 
همیاب 24 سرویس های پایه پیدا کردن گوشی های گم شده و محافظت از اطلاعات آن ها در صورت به سرقت رفتنشان را داشته و به شما ارائه می دهد. شما می توانید سرقت تلفن خود را در سامانه همیاب 24 ثبت کنید و درخواست خود را پیگیری کنید. به کمک این سرویس کار های شما برای پیدا کردن گوشی تلفن گم شده و پیگیری حقوق خود به سرعت و به راحتی انجام خواهد شد.
سرویس همیاب 24 به انضمام اپلیکیشن این مجموعه به شما عرضه می شود.

 
مراحل قانونی ثبت سرقت تلفن همراه

ثبت به سرقت رفتن تلفن همراه شما به منظور پیگیری پلیس و جلوگیری از سو استفاده شدن از گوشی شما، مراحل و روندی قانونی دارد که باید به محض به سرقت رفتن تلفنتان این روند را طی کنید. به این ترتیب پلیس از به سرقت رفتن گوشی شما مطلع شده و برای یافتن سارق و برگرداندن گوشی تلفن شما تلاش خواهد کرد. بعلاوه امکان سواستفاده از اطلاعات و تجهیزات شما برای سارق سلب خواهد شد.
پس از به سرقت رفتن دستگاه تلفن همراه یا دستگاه الکترونیکی شما، ابتدا گزارش سرقت را به پلیس بدهید. سپس برای یک طرفه کردن سیمکارت خود اقدام کنید. به این ترتیب سارقین نمی توانند از خط شما تماسی برقرار کنند. سپس سعی کنید تا با سرویس های Find My Device یا با سایر سرویس های معرفی شده مانند موبایل سکیوریتی بیت دیفندر، گوشی تلفن همراه را قفل و از دسترس خارج کنید.
در مراحل بعدی اغز طریق مراجع قضایی و اپراتورها، اقدام به ردیاتبی گوشی خود کنید، چنانچه امیدی به پیدا کردن گوشی همراه نبود، می توانید اطلاعات خود را به کمک سرویس های معرفی شده پاک کنید. بعلاوه خط تلفن همراه خود را بسوزانید تا سارقین نتوانند از اطلاعات و سیم کارت شما که نوعی هویت در دنیای مجازی محسوب می شوند سواستفاده کنند. اپراتور های مخابرات و خطوط همراه فرآیند یک طرفه کردن و سوزاندن خط را به شما توضیح می دهند.
در نهایت می توانید با ثبت اطلاعات خود در سامانه های داخلی مثل همیاب 24، به راحتی و بدون نیاز به هزینه های مالی و زمانی، وضعیت کالای به سرقت رفته را پیگیری کنید.

منبع : مرکز خدمات بیت دیفندر ایران
Bitdefender یکی از معتبرترین شرکتهای ارائه دهنده آنتی ویروس و راهکارهای امنیت سایبری در جهان است که با در اختیار داشتن زیرساخت های امنیتی گسترده، راهکارهای هدفمند و همچنین مجموعه جوایز ارزشمند توانسته است اعتماد نیم میلیارد کاربر را بدست آورد. همچنین لازم به ذکر است که راهکارهای امنیت سایبری بیت دیفندر در بیش از ۱۵۰ کشور جهان به فروش می رسد.