چگونه از ویروس اندروید اجتناب کنیم؟

ویروس اندروید و آلوده شدن گوشی و تبلت شما ممکن است جدی به نظر نرسد، اما واقعیت دارد. در واقع تمام سیستم‌های عامل مستعد ویروسی شدن هستند و همواره ریسک ویروسی شدن دستگاه‌های شما وجود دارد. در این میان سیستم عامل اندروید بدلیل پرکاربرد و فراگیر بودن، با ریسک بالاتری برای اینکه مورد حملات ویروسها قرار بگیرد، روبرو است. در ادامه چند راهکار ساده برای اجتناب از ویروسی شدن دستگاه‌های اندرویدی را برای شما شرح خواهیم داد:

اپلیکیشن‌ها را فقط از گوگل ‌پلی دانلود کنید مگر اینکه به منبع آن اطمینان داشته باشید

امکان دانلود از منبعی غیر از گوگل ‌پلی بصورت پیش فرض در دستگاه‌های اندرویدی غیرفعال است. اما برای ایمنی می‌توانید در قسمت تنظیمات، بخش امنیت، از غیر فعال بودن امکان دانلود از منابع ناشناس (Unknown Sources) اطمینان حاصل کنید. همچنین اگر به هر دلیلی از منبعی غیر از گوگل ‌پلی برای دانلود اپلیکیشن استفاده می‌کنید، حتما اینکار را از طریق منابع معتبر و یا وبسایت‌های رسمی آن اپلیکیشن‌ها انجام دهید.

از اپلیکیشن‌های مشابه اجتناب کنید

99% مواقع دانلود اپلیکیشن‌ها از گوگل ‌پلی امن است اما اخیرا کدهای ویروسی در اپلیکیشن‌های آن نیز یافت شده است. بنابراین از دانلود اپلیکیشن‌های مشابه از توسعه‌دهندگان ناشناس و یا اپلیکیشن‌هایی که کارکرد ادعا شده را ندارند اجتناب کنید.

مجوزهای مورد نیاز اپلیکیشن را بررسی کنید

صرف‌نظر از اینکه اپلیکیشن را از کجا دانلود می‌کنید، حتما مجوزهای مورد نیاز آن را قبل از نصب بررسی کنید. هرگز به یک اپلیکیشن مجوز ادمین را ندهید چرا که امکان حذف آن را از دست خواهید داد. در نظر داشته باشید دسترسی‌هایی که اپلیکیشن لازم دارد با کارکرد آن متناسب باشد برای مثال اپلیکیشن ویدئو پلیر چه نیازی به دسترسی به کانتکت‌های شما دارد؟ همچنین می‌توانید قبل از نصب هر اپلیکیشن‌، نظرات سایر کاربران را بررسی کنید و به سایت توسعه‌دهندگان آن سر بزنید تا از ایمن بودن اپلیکیشن مطمئن شوید.

اندروید خود را بروز نگه‌دارید

لزوما آخرین ورژن اندروید بر روی گوشی و یا تبلت شما قابل دسترسی نیست. اما شما می‌توانید مطمئن شوید که ورژن اندروید دستگاه شما به اندازه کافی بروز است. بنابراین پیغام‌های بروزرسانی اندروید را نادیده نگیرید و در اسرع وقت آن را انجام دهید.

یک آنتی ویروس معتبر نصب کنید

با رعایت تمام نکات فوق باز هم ممکن است گوشی یا تبلت شما به ویروس آلوده شود. بنابراین استفاده از یک آنتی ویروس معتبر می‌تواند ریسک ویروسی شدن دستگاه شما را تا حد بسیار زیادی کاهش دهد چرا که علاوه بر اسکن اپلیکیشن‌ها هنگام نصب، اپلیکیشن‌های نصب شده بر روی گوشی یا تبلت شما را نیز اسکن می‌کند. همچنین آنتی ویروس‌های اندروید معمولا کارکردهایی دیگری مثل ضدسرقت بودن، امکان قفل کردن اپلیکیشن‌ها و ... دارند که می‌توانید از آنها نیز بهره‌مند شوید. به یاد داشته باشید برخی از این آنتی ویروس‌ها ممکن است اپلیکیشنی را اشتباها ویروسی تشخیص دهند بنابراین اگر به اپلیکیشنی اطمینان دارید می‌توانید این هشدارها را نادیده بگیرید. پیشنهاد ما برای شما در این مرحله آنتی ویروس اندروید بیت دیفندر (موبایل سکیوریتی اندروید بیت دیفندر) است.

منبع : مرکز خدمات بیت دیفندر ایران
Bitdefender یکی از معتبرترین شرکتهای ارائه دهنده آنتی ویروس و راهکارهای امنیت سایبری در جهان است که با در اختیار داشتن زیرساخت های امنیتی گسترده، راهکارهای هدفمند و همچنین مجموعه جوایز ارزشمند توانسته است اعتماد نیم میلیارد کاربر را بدست آورد. همچنین لازم به ذکر است که راهکارهای امنیت سایبری بیت دیفندر در بیش از ۱۵۰ کشور جهان به فروش می رسد.