واژه‌نامه آنتی ویروس- بخش دوم

در بخش دوم واژه‌نامه آنتی ویروس قصد داریم تا تعدادی اصطلاح جدید را به شما معرفی کنیم تا عملکرد آنتی ویروسها را بهتر درک کنید.

کلیدنگار Keylogger

اپلیکیشنی است که هر چیزی که تایپ می‌شود را ضبط می‌کند. کلیدنگارها در اصل آسیب‌رسان نیستند. آنها می‌توانند برای مقاصد مفید مورداستفاده قرار بگیرند، نظیر نظارت بر فعالیت کارکنان یا کودکان. هرچند در حال حاضر آنها به‌طور روزافزون توسط مجرمین سایبری برای مقاصد مخرب (به‌عنوان‌مثال برای جمع‌آوری اطلاعات شخصی نظیر کلمات عبور و شماره کارت و غیره) استفاده می‌شوند.

ماکرو ویروس Macro Virus

نوعی از ویروس کامپیوتری است که به‌صورت یک ماکرو در داخل یک داکیومنت جای گذاری شده است. بسیاری از نرم‌افزارها نظیر اکسل و ورد مایکروسافت، از زبان‌های قوی ماکرو پشتیبانی می‌کنند. این نرم‌افزارها به شما این امکان را می‌دهند که یک ماکرو را در داخل یک داکیومنت جایگذاری کنید تا هر بار که آن داکیومنت باز می‌شود، آن ماکرو اجرا شود.

بدافزار Malware

بدافزار عنوان عمومی برای هر نرم‌افزاری است که به‌منظور آسیب رساندن طراحی شده است. این عنوان در حال حاضر بیشتر جهت اطلاق به ویروس‌ها، تروجان‌ها، ویروس‌ها و کدهای موبایل مخرب به کار می‌رود.

امضای بدافزار Malware signature

امضای بدافزار، تکه‌های کدی هستند که از نمونه بدافزار واقعی گرفته‌شده‌اند. امضای بدافزار برای تطبیق الگویی و شناسایی بدافزار توسط برنامه ضدویروس مورداستفاده قرار می‌گیرند. امضاها همچنین برای برداشتن کد بدافزار از فایل‌های آلوده‌شده، استفاده می‌شوند.

پایگاه داده امضای بدافزار بیت‌دیفندر، مجموعه‌ای از امضاهای بدافزارهاست که هر ساعت توسط محققان بدافزار بیت‌دیفندر به‌روزرسانی می‌شوند.

روش غیر هیوریستیک Non-heuristic

این روش اسکن کردن، بر روی امضاهای خاص ویروس‌ها تکیه دارد. مزیت روش اسکن غیر هیوریستیک این است که با مشاهده چیزی که ممکن است شبیه ویروس باشد به اشتباه نمی‌افتد و هشدارهای خطا صادر نمی‌کند.

رباینده کلمه عبور Password Stealer

یک برنامه رباینده کلمه عبور، داده‌هایی که شامل اسامی کاربری و کلمات عبور مرتبط است را جمع‌آوری می‌کند. این اطلاعات سرقت شده، سپس به‌منظور اقدامات مخرب نظیر در دست گرفتن کنترل یک اکانت کاربری، مورداستفاده قرار می‌گیرند.

فیشینگ Phishing

فیشینگ عبارت است از عمل ارسال یک ایمیل برای یک کاربر با این ادعای کذب که از سوی یک سازمان معتبر است و مظور از این کار این است که با فریب دادن کاربر جهت در اختیار گذاشتن اطلاعات شخصی‌اش، درواقع دزدی هویت صورت ‌گیرد. این ایمیل کاربر را به دادن کلمات عبور، شماره‌های حساب بانکی، بیمه و کارت‌های بانکی‌اش که آن سازمان اصلی آنها را دارد هدایت می‌کند. وب‌سایت مربوطه درواقع جعلی بوده و صرفاً به‌منظور سرقت اطلاعات کاربران راه‌اندازی شده است.

ویروس چند شکل Polymorphic Virus

ویروسی است که با هر بار آلوده سازی یک فایل، شکل خود را تغییر می‌دهد. ازآنجایی‌که این ویروس‌ها هیچ الگوی باینری ثابتی ندارند، شناسایی آنها دشوار است.

 

منبع : مرکز خدمات بیت دیفندر ایران
Bitdefender یکی از معتبرترین شرکتهای ارائه دهنده آنتی ویروس و راهکارهای امنیت سایبری در جهان است که با در اختیار داشتن زیرساخت های امنیتی گسترده، راهکارهای هدفمند و همچنین مجموعه جوایز ارزشمند توانسته است اعتماد نیم میلیارد کاربر را بدست آورد. همچنین لازم به ذکر است که راهکارهای امنیت سایبری بیت دیفندر در بیش از ۱۵۰ کشور جهان به فروش می رسد.