واژه‌نامه آنتی ویروس- بخش اول

آنتی ویروس‌ها مانند هر حوزه دیگری اصطلاحات خاص خود را دارند که برای بسیاری از ما آشنا و قابل فهم نیستند. در این مقاله قصد داریم شما را با بخشی از آنها آشنا کنیم تا درک بهتری از دنیای آنتی ویروس‌ها و همچین عملکرد آنتی ویروس نصب شده بر روی سیستم‌تان داشته باشید.

آگهی‌افزار Adware

آگهی‌افزار برنامه‌ای است که اغلب با یک اپلیکیشن میزبان یک‌پارچه شده است و تا زمانی که کاربر تبلیغات را پذیرفته باشد، رایگان است. با توجه به اینکه اپلیکیشن‌های آگهی‌افزار معمولاً بعد از موافقت کاربر با شرایط نصب آن اپلیکیشن نصب می‌شوند، درواقع تخلفی صورت نگرفته است، بااین‌حال تبلیغات ناگهانی یا pop-op می‌توانند موجب آزار کاربر و در برخی حالات افت عملکرد سیستم شوند. همچنین اطلاعاتی که برخی از این اپلیکیشنها گرداوری می‌کنند ممکن است موجب نقض حریم خصوصی برای کاربرانی که به‌طور کامل از شرایط ذکرشده در توافقنامه آگاه نیستند شود.

توفان آنتی‌ویروس Antivirus Storm

به بهره‌برداری شدید از منابع سیستم در زمانی که برنامه آنتی‌ویروس به‌طور همزمان به اسکن چند ماشین مجازی مستقر بر روی یک سرور فیزیکی می‌پردازد، اطلاق می‌شود.

بک‌دور Backdoor

یک حفره امنیتی است که به‌طور عمدی توسط طراحان یا تعمیرکنندگان در سیستم قرار داده می‌شود. دلیل قرار دادن چنین حفره‌هایی همیشه بدخواهانه نیست. به‌عنوان‌مثال بعضی سیستم‌عامل‌ها با اکانت‌های اختصاصی که به‌منظور استفاده تکنسین‌ها یا برنامه نویسان تعمیر و نگهداری آن سازنده خاص ایجاد شده‌اند، به بازار می‌آیند.

Boot Virus

ویروسی که بوت سکتور یک سی‌دی یا فلاپی دیسک را آلوده می‌کند. تلاش برای بوت سیستم از طریق یک دیسکت یا سی‌دی آلوده با ویروس بوت سکتور، موجب می‌شود که ویروس در حافظه فعال شود. هر زمان که سیستم را از همان نقطه بوت می‌کنید، آن ویروس در حافظه فعال می‌شود.

بوت‌کیت Bootkit

بوت‌کیت، یک برنامه مخرب است که قابلیت آلوده سازی Master Boot Reord (MBR) یا بوت سکتور را دارد. بوت‌کیت حتی بعد از راه‌اندازی مجدد سیستم، فعال باقی می‌ماند.

Downloader

یک نام عمومی برای برنامه‌ای است که کارکرد اصلی آن دانلود محتوایی ناخواسته یا با مقاصد خرابکارانه است.

بهره‌جویی   Exploit

بهره‌جویی یا Exploit به‌طورکلی به هر روشی اشاره دارد که برای دسترسی غیرمجاز به کامپیوترها یا یافتن یک آسیب‌پذیری در امنیت سیستم کامپیوتری که آن را مستعد حمله سایبری قرار می‌دهد، مورداستفاده قرار می‌گیرد.

False positive

این حالت زمانی اتفاق میافتد که اسکنر آنتی‌ویروس یک فایل سالم را به‌اشتباه آلوده تشخیص می‌دهد.

Grayware

یک گروه از برنامه‌های کاربردی که ازنظر عملکرد بین نرم‌افزارهای سالم و بدافزار قرار می‌گیرند. بااینکه به‌اندازه بدافزارها که به سیستم آسیب می‌زنند، مضر نیستند، بااین‌حال رفتار این برنامه‌ها مزاحم بوده و می‌توانند به موقعیت‌های ناخواسته‌ای منجر شوند که در آنها دزدی اطلاعات، استفاده غیرمجاز و تبلیغات مزاحم صورت بگیرد. اغلب Grayware ها، جاسوس‌افزار یا آگهی‌افزار هستند.

روش هیوریستیک  Heuristic

یک روش اسکن کردن قاعده‌مند برای شناسایی ویروس‌ها است. این روش به امضای اختصاصی ویروس تکیه نمی‌کند. مزیت اسکن هیوریستیک این است که یک گونه جدید از یک ویروس موجود، آن را به‌اشتباه نمی‌اندازد. البته این امکان وجود دارد که هرچند وقت یک‌بار در یک برنامه عادی وجود یک کد مشکوک را گزارش کند که در این حالت درواقع یک False Positive ایجاد شده است.

منبع : مرکز خدمات بیت دیفندر ایران
Bitdefender یکی از معتبرترین شرکتهای ارائه دهنده آنتی ویروس و راهکارهای امنیت سایبری در جهان است که با در اختیار داشتن زیرساخت های امنیتی گسترده، راهکارهای هدفمند و همچنین مجموعه جوایز ارزشمند توانسته است اعتماد نیم میلیارد کاربر را بدست آورد. همچنین لازم به ذکر است که راهکارهای امنیت سایبری بیت دیفندر در بیش از ۱۵۰ کشور جهان به فروش می رسد.