نقش زنان در امنیت سایبری

اکثر نقش‌های امنیت سایبری  در سازمان‌ها توسط آقایان پر شده و تفاوت درزمینهٔ پرداخت حقوق همچنان یک مسئله بزرگ است. بااین‌حال، زنان در حال حاضر 24 درصد از نیروی کار درزمینهٔ امنیت سایبری را تشکیل می‌دهند و بیشتر احتمال دارد به سمت مقام‌های ارشد نسبت به مردان ارتقا یابد.

با توجه به آموزش‌های عالی و گواهینامه‌های تخصصی ، بیشتر زنانی که در حوزه امنیت سایبری فعالیت می‌کنند، به گفته دیوید شارر، مدیرعامل کنسرسیوم صدور گواهینامه بین‌المللی سیستم‌های اطلاعاتی، یا ISC)) 1 با مدارک و گواهینامه‌های معتبری وارد می‌شوند .

 در حال حاضر 24 درصد از افسران امنیت سایبری امروز زنان هستند و انتظار می‌رود در سال‌های آینده  با افزایش نرخ مواجه شویم . و همچنین احتمال بیشتری برای زنان در موقعیت‌های بالایی همچون رهبری وجود دارد:

  • مدیر ارشد فناوری : 7٪ از زنان در مقابل 2٪ مردان
  • معاون رئیس فناوری اطلاعات : 9 % از زنان در مقابل 5 % مردان
  • مدیر فناوری اطلاعات : 18 % از زنان در مقابل 14 % مردان

 

این نتایج ممکن است با یافته‌های دیگری در این تحقیق ارتباط داشته باشد، یعنی 52 درصد از زنانی که دارای مدرک فوق‌لیسانس هستند، در مقایسه با 44 درصد از آقایان هم‌رده ، حقوق نابرابری دارند . یکی دیگر از مواردی که درزمینهٔ کار برای هر دو گروه زنان و مردان در جامعه امروز دغدغه‌های مشترکی دارد، مسائلی از قبیل عدم تعهد از سوی مدیران ارشد، از دست دادن شغلشان به خاطر برون‌سپاری و عدم استانداردسازی و... است  .

هتر ريكيوتو، مدير آموزش آكادميك شركت IBM مي‌گويد: "اينكه مي‌گويند براي كار كردن در حوزه‌ي امنيت سايبري يا بايد هكر باشي يا كدگذار، افسانه‌اي بيش نيست. تازه برخي هم مي‌گويند فقط اين هم كافي نيست.... بايد هكر و كدگذارِ مرد باشي. از طرفي ديگر هم خيلي‌ها فكر مي‌كنند براي فعاليت در اين عرصه حتماً مي‌بايست مدرك كامپيوتر و آي‌تي داشت؛ درصورتی‌که اين براي همه صدق نمي‌كند. گرچه افراد متخصص بايد مدرك مرتبط داشته باشند اما در اين حوزه به تمامي مهارت‌ها نيازمنديم. و اين شايستگي‌ها و مهارت‌ها لزوماً تنها با داشتن مدرك به ما ثابت نمي‌شود."

 

همچنین شرکت Forrester  برآورد کرده است که تا سال 2020 حدود 1.2 میلیون شغل در حوزه امنیت سایبری برای اشتغال وجود خواهد داشت. با توجه به پیچیده‌تر شدن تهدیدات امنیتی، تقاضا در این حوزه همچنان رشد خواهد یافت. و این امر برای حرکت همه افرادی که در تلاش برای بهبود زندگی خود در صنعت تکنولوژی هستند ، فرصت بسیار مهم و مغتنمی است .

 

 

 

1. یک سازمان غیرانتفاعی متخصص آموزش و گواهینامه تخصصی حرفه‌ای سایبری است.

 

 

منبع : مرکز خدمات بیت دیفندر ایران
Bitdefender یکی از معتبرترین شرکتهای ارائه دهنده آنتی ویروس و راهکارهای امنیت سایبری در جهان است که با در اختیار داشتن زیرساخت های امنیتی گسترده، راهکارهای هدفمند و همچنین مجموعه جوایز ارزشمند توانسته است اعتماد نیم میلیارد کاربر را بدست آورد. همچنین لازم به ذکر است که راهکارهای امنیت سایبری بیت دیفندر در بیش از ۱۵۰ کشور جهان به فروش می رسد.