فرق ویروس و بدافزار چیست؟

تقریبا از زمانی که کاربران کار با اینترنت، کامیپوتر و سایر دستگاه‌های الکترونیکی آغاز کردند، با ویروس‌ها بعنوان تهدیدی برای امنیت دستگاهها و سیستمهایشان نیز آشنا شدند. بنابراین ویروس عبارتی آشنا برای تمام کاربران است. در مقابل بدافزار با وجود اینکه مفهوم وسیع‌تری نسبت به ویروس دارد و در برگیرنده تمام برنامه‌های آلوده کننده است برای بسیاری از کاربران شناخته شده نیست. در واقع بدافزار به مجموعه ویروس، آگهی افزار، نرم‌افزارهای جاسوسی، تروجان، کرم‌ها و باج افزار اطلاق می‌گردد، در حالیکه بسیاری از کاربران تقریبا تمام این بدافزارها را به نام ویروس می‌شناسند. در این مقاله قصد داریم تا تفاوت آنها را برای شما شرح دهیم.

ویروس (Virus)

ویروس نوع خاصی از بدافزار است. در واقع ویروس بخش مسری کدی است که سایر برنامه‌های روی سیستم میزبان را آلوده و خودش را در سیستم منتشر می‌کند. همچنین ویروس می‌تواند از طریق به اشتراک گذاشته شدن با سایر کامپیوترها منتشر شود و به همین دلیل بیشتر شبیه انگل رفتار می‌کند.

آگهی افزار (Adware)

آگهی افزارها بعنوان نرم‌افزارهای پشتیبان تبلیغات نیز شناخته می‌شوند. این نوع از بدافزارها آگهی‌های تبلیغاتی را با هدف ایجاد درآمد برای نویسنده خود ارائه می‌دهند. در واقع آگهی‌ها هنگام نصب نرم‌افزار بر روی اسکرین به کاربر نمایش داده می‌شوند. آگهی افزارها به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده‌اند تا سایت‌های اینترنتی را که کاربر بصورت مداوم چک می‌کند شناسایی کنند و بر اساس آن آگهی‌های مرتبط را به کاربر ارائه دهند. البته لازم به ذکر است همه آگهی افزارها سوء نیت ندارند ولی بدلیل ایجاد اخلال در عملکرد کامپیوتر و آزار دهنده بودن برای کاربران به یک مساله تبدیل شده‌اند.

نرم‌افزار جاسوسی (Spyware)

این نوع از نرم‌افزارهای مخرب در واقع به جاسوسی در مورد کاربر پرداخته و اقدامات او را در اینترنت دنبال می‌کنند. این کار به هکرها کمک می‌کند تا اطلاعات مربوط به سیستم قربانی را بدون موافقت او جمع‌آوری کنند. معمولا حضور نرم‌افزارهای جاسوسی مخفیانه است و شناسایی آن بر میزبان دشوار است. برخی از این نرم‌افزارهای جاسوسی مانند کی‌لاگرها (Keylogger) ممکن است عمدا در برخی سازمان‌ها بر روی سیستم‌ها نصب شود تا اقدامات کارکنان را کنترل کنند.

کرم‌ها (Worms)

کرم‌ها نوعی از بدافزارها هستند که خود را تکثیر کرده و به تخریب فایل‌ها و اطلاعات روی سیستم میزبان می‌پردازند. در واقع آنها به این کار تا تخریب تمام فایل‌های عملیاتی سیستم و همچنین داده‌های موجود بر روی یک درایو ادامه می‌دهند.

تروجان (Trojan)

تروجان نوعی از ویروس است که به گونه‌ای طراحی شده تا کاربر آن را با برنامه‌های امن اشتباه گرفته و بر روی سیستم خود اجرا کند. آنها ممکن است برای سرقت اطلاعات شخصی و مالی کاربران برنامه‌ریزی شوند و سپس تمام فایل‌های روی سیستم میزبان را سرقت کنند. همچنین ممکن است تروجان تلاش کند تا سیستم میزبان یا منابع شبکه را در سیستم‌های بزرگ برای افراد غیرقابل دسترسی کند.

باج‌افزار   (Ransomware)

باج افزار نوع پیشرفته‌ای از بدافزارها است که دسترسی به سیستم و یا بخشی از اطلاعات آن را برای کاربر تا زمان پرداخت مبلغی محدود کند. در این مواقع اسکرین کامیپوتر کاربر یک صفحه پاپ‌آپ را نشان می‌دهد که به او هشدار می‌دهد کامپیوترش قفل شده و فقط در صورت پرداخت مبلغ مورد درخواست باز خواهد شد و به این ترتیب مجرمان سایبری درخواست باج می‌کنند.

بنابراین اگر قصد خرید نرم‌افزار امنیتی یا آنتی ویروس را برای دستگاههای خود دارید حتما قبل از خرید مطمئن شوید که علاوه بر ویروس‌ها قابلیت مقابله با انواع بدافزارها را داراست و شما را در برابر آنها بی دفاع نخواهد گذاشت. پیشنهاد ما به شما راهکارهای خانگی بیت دیفندر است که قابلیت شناسایی کامل ویروسها و بدافزارها را دارا هستند.

منبع : مرکز خدمات بیت دیفندر ایران
Bitdefender یکی از معتبرترین شرکتهای ارائه دهنده آنتی ویروس و راهکارهای امنیت سایبری در جهان است که با در اختیار داشتن زیرساخت های امنیتی گسترده، راهکارهای هدفمند و همچنین مجموعه جوایز ارزشمند توانسته است اعتماد نیم میلیارد کاربر را بدست آورد. همچنین لازم به ذکر است که راهکارهای امنیت سایبری بیت دیفندر در بیش از ۱۵۰ کشور جهان به فروش می رسد.