خطرناک‌ترین ویروس‌های اندروید و راههای مقابله با آنها

ویروسی شدن دستگاه‌های الکترونیک یکی از بدترین اتفاقاتی است که ممکن است برای هر کس پیش بیاید. اندروید یکی از حساس‌ترین سیستم‌های عامل است که در طی چند سال اخیر مورد سوء استفاده ویروس‌ها از طریق تبلیغات مزاحم، Pop-Up ها و سرقت اطلاعات شخصی قرار گرفته است. در ادامه چهار ویروس خطرناک اندروید و همچنین راههای مقابله با آنها را به شما معرفی می‌کنیم:

Shedun

یکی از معروف‌ترین بدافزارهای اندروید است که در اواخر سال 2015 در لیست ویروس‌ها قرار گرفت. این بدافزار بصورت خودکار دستگاه شما را Root می‌کند و آن را در دسترس جریان آگهی‌ها قرار می‌دهد. Shedun به شکل اپلیکیشن‌های مجاز درمی‌آید تا تشخیص بدافزار بودن آن سخت شود، حتی در گذشته در برخی از دستگاههای چینی بصورت اپلیکیشن‌های از پیش نصب‌شده یافت شده است، بنابراین به راحتی قابل تشخیص نیست.

حذف این ویروس اندرویدی بصورت کامل سخت است و نیازمند Reset Factory کردن دستگاه است. همچنین بسته به مدل دستگاه ممکن است مجبور باشید آن را Root و Reflash کنید که انجام آن برای بسیاری از کاربران دشوار است.

Godless

این ویروس در اپلیکیشن‌های گوگل‌پلی یافت می‌شود و به همین دلیل می‌تواند خیلی خطرناک باشد. حتی اگر شما به رعایت قوانین پایبند باشید بازهم این امکان وجود دارد که این ویروس دستگاه‌تان را آلوده کند. ویروس Godless گوشی شما را هنگامی که اسکیرین آن خاموش است Root می‌کند، بنابراین احتمالا متوجه نخواهید شد که این ویروس اندرویدی بی‌سر و صدا مشغول آلوده ساختن دستگاه‌تان است. Godless انواع مختلفی دارد و بنابراین یک خانواده از بدافزارها است. این ویروس در دستگاه‌های با اندروید ورژن 5.1 و کمتر یافت می‌شود.

App های شبیه و کپی‌شده

اپلیکیشن‌های محبوب همیشه یکی از اهداف آسان هکرها و کلاهبرداران هستند و بهترین راه برای فرستادن ویروس‌ها به داخل دستگاهها استفاده از کلون‌های (مشابه‌های) این اپلیکیشن‌های پرطرفدار است. بنابراین بهترین راهکار اطمینان از دانلود اپلیکیشن‌ها از منبع معتبر است. برای مثال یک اپلیکیشن راهنما برای Pokeman Go بیش از 500 هزار دستگاه را آلوده کرده است. کاربران ناخواسته امکان دسترسی به اطلاعات خود را به این اپلیکیشن راهنما داده‌اند و این اتفاق ممکن است برای هرکسی بیافتد. نکته منفی‌ اینجاست که این اپلیکیشن با تعداد دانلود بیشتر، اعتبار بیشتری بدست می‌آورد. همواره مراقب بودن کار سختی است ولی محدود کردن تعداد اپلیکیشن‌هایی که دانلود می‌کنید می‌تواند به حفاظت دستگاه شما کمک کند.

Hummingbad

این ویروس که در جولای 2016 در سرخط خبرها قرار گرفت، می‎‌تواند اطلاعات شما را سرقت کند و بدون اجازه شما روی دستگاه‌تان اپلیکیشن نصب کند. شرکت امنیت سایبری "چک‌پوینت" مدعی شده است که این ویروس بیش از 2 میلیون دستگاه را در جهان آلوده کرده است. Hummingbad هنگامی که به وبسایت‌های مشکوک سر می‌زنید، با شروع یک دانلود، گوشی شما را آلوده می‌کند.

برای حذف این ویروس اندرویدی می‌توانید گوشی خود را Reset Factory کنید هرچند که در برخی مواقع ممکن است در بخش عمیق‌تری از گوشی شما قرار گرفته باشد که در این مواقع یا باید گوشی خود را تعویض کنید و یا آن را Root کنید.

نتیجه‌گیری

تمام سیستم‌های عامل مستعد ویروسی شدن هستند و روش‌های ورود به آنها با گذر زمان هوشمندانه‌تر می‌شود، بنابراین فقط مراقب بودن کافی نیست. بطور کلی دادن اطلاعات شخصی به اپلیکیشن‌ها به اندازه کافی ناخوشایند است، بنابراین امکان دسترسی بدون اجازه به اطلاعات را به آنها ندهید. علاوه بر رعایت مواردی که به آنها اشاره شد سعی کنید از آنتی‌ ویروس‌های اندرویدی معتبر نیز استفاده کنید تا ریسک آلوده شدن دستگاه خود را به حداقل برسانید. به یاد داشته باشید همیشه پیشگیری بهتر از درمان است.

منبع : مرکز خدمات بیت دیفندر ایران
Bitdefender یکی از معتبرترین شرکتهای ارائه دهنده آنتی ویروس و راهکارهای امنیت سایبری در جهان است که با در اختیار داشتن زیرساخت های امنیتی گسترده، راهکارهای هدفمند و همچنین مجموعه جوایز ارزشمند توانسته است اعتماد نیم میلیارد کاربر را بدست آورد. همچنین لازم به ذکر است که راهکارهای امنیت سایبری بیت دیفندر در بیش از ۱۵۰ کشور جهان به فروش می رسد.