با خیال آسوده به تعطیلات بروید . (قسمت 1)

در این مقاله برای کاربران خانگی و سازمانی راهکارهای مفیدی ارائه می‌شود ،در ابتدا با ما برای حفظ امنیت تجهیزات کاربران خانگی همراه باشید :

  • تنظیمات پیش‌فرض مودم خود را تغییر دهید : نیازی نیست حتماً تنظیمات پیچیده‌ای روی مودم خود اعمال کنید تنظیماتی همچون تغییر نام مودم SSID) ) و گذاشتن پسوردهای پیچیده که شامل حروف انگلیسی و اعداد و کاراکترهای خاصی همچون *&^%$#@! ، باعث بالا بردن امنیت شما در تمامی ایام سال می‌شود .
  • یکی از تنظیماتی که اکثر کاربران خانگی و حتی برخی کاربران سازمانی به آن بی‌توجه هستند ، تغییر نام کاربری و رمز عبور صفحه تنظیمات مودم خود است . هکرها با واردکردن چندین پسورد ساده به‌ راحتی می‌توانند به تنظیمات اصلی مودم شما دسترسی بیابند.
  • خاموش کردن WAP : WAP یک دکمه برای ارتباط بین گوشی و مودم است و مخصوص مکان‌هایی است که کاربران دائم در حال رفت‌وآمد هستند مانند مراکز خرید یا کتابخانه‌ها ، به‌منظور حفظ امنیت با خاموش کردن این قابلیت احتمال هک شدن مودم را به‌صورت محسوسی کاهش دهید .
  • MAC Address Filtering : تمام مودم‌ها برای حفظ امنیت به شما قابلیت تعریف دستگاه‌های مشخصی را می‌دهند . گوشی‌های هوشمند و لپ‌تاپ‌ها و کامپیوترها و تلویزیون‌های هوشمند دارای یک آدرس مشخصی هستند به نام MAC  . شما بسته به نوع مودمی که خریداری کرده‌اید می‌توانید 8 تا 12 MAC  تعریف کنید ، به زبان ساده‌تر شما اجازه می‌دهید ، فقط افرادی که معرفی کردید به مودم وصل باشد .
  • تغییر آدرس پیش‌فرض مودم : اکثر مودم‌ها با آدرس 192.168.1.1 قابل‌ دسترسی هستند ، برای بالا بردن امنیت با تغییر آدرس پیش‌فرض می‌توانید امنیت مناسبی برای خود به ارمغان بیاوردید.
  • پنهان کردن نام مودم یا SSID   : یکی از روش‌هایی که برای امنیت کاربران خانگی مناسب هست ، تغییر نام مودم است .
  • تغییر نوع رمزنگاری (Encryption) : WPA3-PSK  یکی از انواع رمزنگاری‌های پیشرفته است ، که به‌ تازگی بعد از حفره امنیتی WPA2 برای امنیت بیشتر ارائه‌ شده است (پشتیبانی  استاندارد WPA3  فقط  بر روی مودم کافی نیست ، کلاینت‌ها "گوشی یا لپ تاپ و ..."  باید از این استاندارد پشتیبانی کنند .)

(زمانی که یک هکر می‌بیند که مودم شما با تنظیمات پیش‌فرض است، مطمئن می‌شود که تنظیمات اعمال‌شده بسیار ابتدایی است، در چنین حالتی هیچ امنیتی برای شما وجود ندارد و هکر می‌تواند به مودم وصل شود .

تمامی لایه های امنیتی فوق دارای یک در پشتی یا Backdoor هستند که هکرهای متخصص می‌توانند این‌ها را دور زده موجب اختلال در امنیت مودم شما شوند .)

 

  • در انتها درصورتی‌که نمی‌توانید اقدامات فوق را انجام دهید یا زمانی که در منزل حضور ندارید ، بهتر است تجهیزات خود را خاموش کنید ؛ تا ضمن کاهش مصرف برق و افزایش عمر دستگاه ، ارتباط هکر با مودم قطع شود .

 

در قسمت بعد این مقاله با راهکارهای سازمانی در خدمت امنیت شما هستیم .

منبع : مرکز خدمات بیت دیفندر ایران
Bitdefender یکی از معتبرترین شرکتهای ارائه دهنده آنتی ویروس و راهکارهای امنیت سایبری در جهان است که با در اختیار داشتن زیرساخت های امنیتی گسترده، راهکارهای هدفمند و همچنین مجموعه جوایز ارزشمند توانسته است اعتماد نیم میلیارد کاربر را بدست آورد. همچنین لازم به ذکر است که راهکارهای امنیت سایبری بیت دیفندر در بیش از ۱۵۰ کشور جهان به فروش می رسد.