افزایش به‌کارگیری اپلیکیشن‌ها و وب‌سایت‌های پرخطر؛ در دوران همه‌گیری ویروس کرونا و دورکاری کارکنان

بر اساس گزارش نسخه ماه اوت سال 2020  Netskope ، بازدید از برنامه‌ها و سایت‌های پرخطر 161 درصد افزایش یافته‌اند.

تعداد کارکنان از راه دور از ابتدای همه‌گیری 148 درصد افزایش یافته است و تغییرات ناگهانی در رفتار کاربران موجب بروز یک روند هشداردهنده شده است که تیم‌های امنیتی سازمان ها را تحت فشار قرار میدهد.

محققان شاهد افزایش 97٪ برای استفاده شخصی از دستگاههای سازمانی بوده‌اند که با افزایش 600 درصدی بازدید از وب‌سایت‌های مرتبط با بزرگ‌سالان در حین همه‌گیری همراه بوده است.

در این گزارش آمده است: «هرچه کارمندان به کار از راه دور عادت می‌کنند ، مرز بین استفاده کاری و شخصی محوتر می‌شود ، زیرا کارمندان بیشتر احتمال دارد که از وسایل خود برای منظور شخصی استفاده کنند و درگیر فعالیت‌های پرخطر بشوند».

محققان خاطرنشان كردند: «افزایش استفاده در بخش‌های خاص - مانند آموزش و کودکان- نشان می‌دهد كه دستگاه‌های سازمانی با دیگر اعضای خانواده به اشتراک گذاشته شده و شاید برای كمك به كودكان مدرسه‌ای در خانه مورد استفاده قرار گرفته اند». این گزارش خاطرنشان می‌کند که: "استفاده از دستگاه‌های سازمانی توسط افرادی غیر از کارکنان، خطرات امنیتی آن دستگاه‌ها را افزایش می‌دهد».

علاوه بر این، «7٪ از کلیه کاربران داده‌های حساس شرکت‌ها را در موارد شخصی برنامه‌های ابری بارگذاری کردند - این داده‌ها را در معرض خطر استفاده و سرقت نامناسب قرار می‌دهند». در میان رایج‌ترین انواع داده بارگذاری شده توسط کارکنان از راه دور، در این گزارش اطلاعات قابل‌شناسایی شخصی (PPI)، اطلاعات سلامت شخصی (PHI)، کدهای منبع و اطلاعات محرمانه مربوط به شرکت‌ها ذکر شده است.

تجزیه‌وتحلیل داده‌های ناشناس جمع‌آوری‌شده از میلیون‌ها کاربر بین ژانویه و ژوئن سال 2020 همچنین نشان داد که 63٪ بدافزارها از طریق برنامه‌های ابری مانند Microsoft Office 365 OneDrive for Business ، Sharepoint، Google Drive و Amazon S3 پخش شده‌اند. تلاش‌های فیشینگ (15٪) از طریق اپلیکیشن‌های ابری نیز تهدیدی مهم برای نیمه اول سال 2020 بوده‌ و Facebook ، AOL Mail ، Blogger و Microsoft Live Outlook جزو محبوب‌ترین برنامه‌های مورداستفاده برای این منظور بوده‌اند.

با خرید آنتی ویروس و نرم افزارهای امنیتی معتبر و اوریجینال، دستگاه های خود را در مقابله با اپلیکیشن‌ها و وب‌سایت‌های پرخطر، ایمن کنید.

منبع : مرکز خدمات بیت دیفندر ایران
Bitdefender یکی از معتبرترین شرکتهای ارائه دهنده آنتی ویروس و راهکارهای امنیت سایبری در جهان است که با در اختیار داشتن زیرساخت های امنیتی گسترده، راهکارهای هدفمند و همچنین مجموعه جوایز ارزشمند توانسته است اعتماد نیم میلیارد کاربر را بدست آورد. همچنین لازم به ذکر است که راهکارهای امنیت سایبری بیت دیفندر در بیش از ۱۵۰ کشور جهان به فروش می رسد.