آیا ویندوز 10 به آنتی ویروس نیاز دارد؟

اگر اخیرا ویندوزتان را به ویندوز 10 ارتقاء داده باشید و یا در مورد آن فکر می‌کنید، احتمال این سوال به ذهن می‌رسد که به آنتی ویروس نیاز دارید یا نه؟ اگر بخواهیم از جنبه فنی و صرفا داشتن آنتی ویروس به آن نگاه کنیم باید بگوییم خیر، با ویندوز 10 نیازی به آنتی ویروس ندارید اما این تمام ماجرا نیست. ویندوز دیفندر (Windows Defender) آنتی ویروس مایکروسافت است که به ویندوز 10 اضافه شده است.

موسسه AV Comparatives در مطالعه سال 2017 خود نشان می‌دهد که ویندوز دیفندر یا همان آنتی ویروس ویندوز 10، در سه فاکتور حفاظت، استفاده آسان و عملکرد پس از سایر نرم‌افزارهای آنتی ویروس قرار می‌گیرد. همچنین ویندوز دیفندر فاقد ویژگی‌های کاربر پسند مانند مدیریت پسوردها و VPN است که به دلیل محبوبیت‌شان در سایر آنتی ویروس‌ها در حال رشد هستند.

حفاظت کلی

نرم‌افزارهای آنتی ویروس باید نمره حفاظت خوبی کسب کنند تا قابل اعتماد باشند. توانایی شناسایی و حذف بدافزارها مهمترین مساله‌ای است که باید در مورد هر آنتی ویروسی در نظر گرفت. در انتخاب آنتی ویروس باید ترند بدافزارها را در نظر بگیرید و از توانایی آن برای حفاظت در برابر حملات Zero-Day و باج‌افزارها (Ransomware) اطمینان حاصل کنید.

بر اساس مطالعه موسسه AV Comparatives که در آن 17 برند معروف آنتی ویروس را در بازه زمانی جولای تا نوامبر 2017 از نظر حفاظت بررسی کرده است، ویندوز دیفندر امتیاز 99.5% را در حفاظت کسب کرد و پس از هفت نرم‌افزار امنیت سایبری دیگر قرار گرفت.

آنتی ویروس ویندوز 10

همچنین بر اساس مطالعه دیگری که در سال 2017 توسط IT-Security Institute صورت گرفته است، نشان می‌دهد که ویندوز دیفندر برای حفاظت در برابر حملات Zero-Day پس از سایر آنتی ویروس‌ها قرار می‌گیرد. حملات Zero-Day در همان روزی که توسعه‌دهندگان یک آسیب‌پذیری امنیتی را کشف می‌کنند، رخ می‌دهند و به شدت در میان جرایم سایبری در حال رشد هستند.

نتایج ارزیابی‌های IT-Security Institute نشان می‌دهد که ویندوز دیفندر فقط 97% در برابر حملات Zero-Day و بدافزارها بطور موثر عمل می‌کند که 2.5% زیر متوسط صنعت است. این تفاوت به نظر اندک می‌رسد ولی در واقع این مقدار برای حملات Zero-Day زیاد است زیرا فقط یک باج افزار یا بات‌نت کافی است تا کامپیوتر شما هایجک شود و یا اطلاعات‌تان به سرقت رود.

استفاده آسان

تمام آنتی ویروس‌ها بر نحوه استفاده شما از کامپیوترتان تاثیر می‌گذارند چرا که تمام وبسایت‌ها، فایل‌ها و همچنین سایر نرم‌افزارهای روی سیستم شما را اسکن می‌کنند. کاربران از یک آنتی ویروس انتظار بیشترین حفاظت و کمترین دخالت در عملکرد سیستم را دارند. در مقایسه با سایر آنتی ویروس‌ها ویندوز دیفندر مداخله بیشتری در فعالیت‌های کاربران دارد.

خطا در تشخیص (False positives)

وقتی که آنتی ویروس‌ها فایل‌ها و وبسایت‌ها را اسکن می‌کنند این احتمال وجود دارد که برخی از آنها را اشتباها بعنوان بدافزار شناسایی کنند. این اشتباهات معمولا خیلی آزاردهنده هستند چرا که ممکن است مانع دسترسی شما به یک وبسایت امن و یا نصب یک نرم‌افزار امن شود. بنابراین هرچه میزان این اشتباهات در آنتی ویروسی کمتر باشد، بهتر است.

نتایج مطالعه موسسه AV Comparatives در شکل ذیل نشان می‌دهد که نرخ اشتباهات ویندوز دیفندر نسبت به بسیاری از آنتی ویروس‌های دیگر بالاتر است.

آنتی ویروس ویندوز 10

همچنین مطالعات IT-Security Institute نشان می‌دهد که ویندوز دیفندر نرخ متوسط بالاتری برای شناسایی اشتباه نرم‌افزارهای امن بعنوان بدافزار دارد. بنابراین کاربرانی که تنظیمات ویندوز دیفندر را برای رفع این مساله تغییر می‌دهند در معرض آسیب‌پذیری بیشتری نسبت به ویروس‌ها و بدافزارها هستند.

عملکرد

تمام آنتی ویروس‌ها حداقل به میزان اندکی سرعت کامپیوتر شما را کاهش می‌دهند. آنها از قدرت پردازش پروسسور کامپیوتر شما برای اسکن تمام بیت‌های اطلاعات در حال اجرا استفاده می‌کنند، اما آنتی ویروس‌های سنگین و ناکارآمد می‌توانند منجر به کندشدن سرعت لودینگ وبسایت‌ها و یا بازکردن نرم‌افزارها شوند.

نتایج بررسی‌های IT-Security Institute نشان می‌دهد که امتیاز عملکرد ویندوز دیفندر پایین‌تر از متوسط صنعت و 4.5 از 6 است و بنابراین آنتی ویروس ویندوز 10 نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌ها را نسبت به سایرین کندتر راه‌اندازی می‌کند.

مشکلات مربوط به حفاظت آنتی ویروس استاندارد

طرفداران ویندوز دیفندر معتقدند چون این آنتی ویروس استاندارد ویندوز 10 است نیازی به نصب آنتی ویروس دیگر نیست. قطعا نرم‌افزار از پیش نصب شده از دید کاربری بهتر است اما می‌تواند شما را در برابر حملات آسیب‌پذیر کند.

در واقع ویندوز دیفندر هدف شماره یک سارقان سایبری است چرا که بر روی تمام کامپیوترها یکسان عمل می‌کند و پیش‌بینی این روش‌های یکسان قطعا آسان‌تر است. با این شناخت هکرها می‌توانند بدافزارهایی ایجاد کنند که مطمئن باشند از روش‌های پایه شناسایی ویندوز دیفندر عبور می‌کنند. بنابراین هرچه آنتی ویروس‌ها از روش‌های یکتا و غیر استانداردتری برای شناسایی ویروس‌ها و بدافزارها استفاده کنند، رویکردهای‌شان برای هکرها غیرقابل پیش‌بینی‌تر خواهد بود. پس برای امنیت کامپیوترتان بهتر است از یک آنتی ویروس دیگر که حتما قابلیت شناسایی بدافزارها و باج‌افزارها را داشته باشد، استفاده کنید.

منبع : مرکز خدمات بیت دیفندر ایران
Bitdefender یکی از معتبرترین شرکتهای ارائه دهنده آنتی ویروس و راهکارهای امنیت سایبری در جهان است که با در اختیار داشتن زیرساخت های امنیتی گسترده، راهکارهای هدفمند و همچنین مجموعه جوایز ارزشمند توانسته است اعتماد نیم میلیارد کاربر را بدست آورد. همچنین لازم به ذکر است که راهکارهای امنیت سایبری بیت دیفندر در بیش از ۱۵۰ کشور جهان به فروش می رسد.