آیا آیفون‌ها ویروسی می‌شوند؟

خیلی از افراد از اینکه آیفون‌ها ویروسی شوند تعجب می‌کنند چرا که آنها به امنیت قوی خود شناخته شده‌اند. معمولا بحث‌هایی که بین طرفداران آیفون و iOS شکل می‌گیرد در نهایت بدلیل امنیت قوی‌تر iOS به نفع آیفون خاتمه می‌یابد، که اگر بخواهیم منصف باشیم باید بگوییم گوشی‌های اندرویدی نیز امن هستند.

آیفون تا چه حد امن است؟

به سختی می‌توان گفت پلتفرم iOS امن نیست چرا که نسبت به سایر پلتفرم‌ها امنیت بیشتری دارد، اما این مساله به معنی غیرقابل نفوذ بودن آیفون نیست! ذهنیت خطرناکی که کاربران iOS باید از آن اجتناب کنند، خصوصا کاربرانی که از آیفون و آیپدهای جیل‌برک استفاده می‌کنند چرا که آنها احتمالا اپلیکیشن‌های بیشتری را از منابعی غیر از اپ‌استور ‌اپل دانلود می‌کنند. گزارشات نشان می‌دهند که بیشتر ویروس‌های موبایل برای اندروید نوشته شده‌اند و تنها هدف درصد کمی از ویروس‌ها، iOS است که یک دلیل آن می‌تواند تعداد بسیار بیشتر کاربران اندروید باشد. در واقع می‌توان گفت که پلتفرم‌های بسته مانند iOS ، ویندوز و بلک‌بری بطور کلی هدف ویروس‌های کمتری هستند و در مقابل اندروید هدف مناسب‌تری برای ویروس‌ها است. بخشی از این ماجرا به این دلیل است که کاربران اندروید تمایل کمتری به نصب آپدیت‌ها دارند. بر اساس گزارش DoHS حدود 44% کاربران اندروید هنوز از ورژن دو سال قبل آن استفاده می‌کنند، اما تنها 5 ماه پس از انتشار iOS 10 این ورژن روی 80% دستگاه‌های فعال موجود بود. همچنین تفاوت‌هایی بین انواع اندرویدی که سازندگان مختلف بر روی دستگاه‌ها استفاده می‌کنند وجود دارد که این مساله توزیع پچ‌های امنیتی به موقع و قابل کاربرد بر روی همه دستگاه‌ها را دشوار می‌کند.

با این وجود هرگز فکر نکنید که iOS و اپ‌استور اپل در برابر ویروس‌ها و هکرها آسیب‌ناپذیرند، بلکه آنها نیز قابل نفوذ هستند اما نسبت به اندروید امنیت بیشتری دارند.

ویروس‌ها و بدافزارهای آیفون

در ماه مارس 2017، ویکی‌لیکس Vault 7 را منتشر ساخت که مجموعه‌ای از اسناد و فایل‌هایی است که حاوی استراتژی‌ها و متدهای آسیب‌پذیری iOS است که "سیا" برای ورود به دستگاه‌ها استفاده کرده است. البته شرکت اپل ادعا می‌کند که تمام این موارد را برطرف کرده است. F-Secure در سال 2015 چندین نمونه از ورود بدافزارها به اپ‌استور غیر قابل نفوذ اپل را گزارش کرد. در واقع هکرها آموختند که بجای متقاعد ساختن کاربران برای دانلود مستقیم بدافزار، توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌ها را هدف قرار بدهند تا آنها ناخواسته اپلیکیشن‌هایی ایجاد ‌کنند که رفتار مخرب دارد. بسیاری از اپلیکیشن‌ها، حتی تولیدات شرکت‎های معروف بدلیل اینکه حاوی بدافزار XCodeGhost بودند در سپتامبر 2015 از روی اپ‌استور حذف شدند. همچنین در همان سال با اپلیکیشن‌هایی که بر اساس UnityGhost بودند، شرایط مشابهی ایجاد شد و اپل آنها را از روی اپ‌استورش حذف کرد.

از کجا بدانیم که آیفون ویروسی شده است؟

اگر گوشی شما جیل‌برک شده است و اپلیکیشن‌هایی را از جایی به جز اپ‌استور اپل دانلود کرده‌اید، ممکن است آیفون‌تان ویروسی شده باشد. در صورتی که هنگام کار با اپلیکیشنی به وبسایت ناآشنایی هدایت می‌شوید و یا اپ‌استور بدون اجازه شما باز می‌شود، احتمالا آیفون‌تان ویروسی شده است. بنابراین باید اپلیکیشن مورد نظر را از گوشی خود حذف کنید. اگر پس از حذف اپلیکیشن‌های مشکوک، مشکلات مذکور همچنان وجود دارند، احتمال دارد آیفون شما مشکل سخت‌افزاری پیدا کرده باشد یا تغییرات ناخواسته‌ای در بخش تنظیمات گوشی اعمال کرده باشید و یا اینکه گوشی شما ویروسی شده باشد. بنابراین در این شرایط حتما باید به نمایندگی معتبر اپل مراجعه کنید.

منبع : مرکز خدمات بیت دیفندر ایران
Bitdefender یکی از معتبرترین شرکتهای ارائه دهنده آنتی ویروس و راهکارهای امنیت سایبری در جهان است که با در اختیار داشتن زیرساخت های امنیتی گسترده، راهکارهای هدفمند و همچنین مجموعه جوایز ارزشمند توانسته است اعتماد نیم میلیارد کاربر را بدست آورد. همچنین لازم به ذکر است که راهکارهای امنیت سایبری بیت دیفندر در بیش از ۱۵۰ کشور جهان به فروش می رسد.